ICT op school krijgt een steeds belangrijkere rol in Nederland. Het is namelijk een perfecte methode om leerlingen extra enthousiast te maken voor het onderwijs, omdat gewerkt wordt met apparaten die ze ook in hun vrije tijd veel gebruiken. Naast digitale schoolborden biedt ICT op school tegenwoordig veel meer mogelijkheden.
Één van die mogelijkheden is het zogenaamde Apple onderwijs. Daarmee wordt op de Nederlandse scholen gebruik gemaakt van de apparaten van het Amerikaanse bedrijf. Naast de digitale schoolborden zal er bij Apple onderwijs bijvoorbeeld gewerkt worden met de iPad.
Op die manier zorgt ICT op school er voor dat de leerlingen sneller leren. Ze werken immers met de apparaten die ze al kennen uit hun huishouden. Om Apple onderwijs niet alleen leuk, maar ook leerzaam te maken zijn er speciale apps ontwikkelt die kinderen snel en effectief kunnen laten leren.
Apps zijn speciaal ontwikkelde programma’s die alleen te gebruiken zijn op bijvoorbeeld een iPad of iPhone. Omdat het besturingssysteem op deze apparaten intuitief werkt, zorgt deze vorm van ICT op school voor een methode waaraan elke leerling zich snel kan aanpassen.
Apple onderwijs is slechts één van de mogelijkheden
Naast het werken met de producten van de Amerikaanse fabrikant hebben ook digitale schoolborden hun intrede in het Nederlandse onderwijs gemaakt. Deze digitale schoolborden was een van de eerste voorbeelden van ICT op school, los van het beschikbaar hebben van een computer in een klaslokaal.
En het mooie is dat meerdere vormen van onderwijskundige ICT oplossingen ook met elkaar in verbinding kunnen staan. Zo kan een school die gebruik maakt van iPads de weergave op deze touchscreens ook laten zien op digitale schoolborden. Op die manier kunnen leerkrachten en leerlingen synchroon een app doorlopen.
Over apps gesproken, deze zijn ook een stuk leuker dan de ouderwetse schoolboeken. Daarin stonden stukken tekst en afbeeldingen, maar deze waren allemaal statisch. In apps kan gebruik worden gemaakt van video’s en gesproken tekst zodat de lesstof veel meer tot leven komt. Daarmee zal het voor kinderen veel meer tot de verbeelding spreken en meer indruk maken.
Op die manier draagt ICT bij aan een vergroting van de behaalde kennis op school en een verbetering van de rapportcijfers. Geen school zou dus eigenlijk meer zonder kunnen.