Waar fietstassen tot voor een paar jaar geleden totaal uit de mode waren lijkt er nu een ommekeer gaande te zijn. Mensen willen plotseling weer met deze dingen op hun fiets gezien worden. Er zijn zelfs jongeren die fietstassen aanschaffen om er cool bij te lopen. Ook de verkoop van fietsmanden is de afgelopen jaren enorm toegenomen. Hoe het kan dat een dergelijke omwenteling wordt bereikt is niet helemaal bekend. Wel is duidelijk dat de media hier een grote rol bij speelt, zoals bij zoveel mode trends. Ongetwijfeld speelt de verlaging van de prijs van een set fietsmanden ook mee in de populariteit. Dat is bijvoorbeeld bij fietskratten wel anders. Fietskratten zijn in de afgelopen jaren alleen nog maar in prijs gestegen en daarmee minder populair geworden. Wie wil er bovendien nog met fietskratten gezien worden? Uit onderzoek onder jongeren is gebleken dat de meeste van hen alleen maar gezien willen worden met fietstassen als hun ouders die niet hebben. Kinderen willen dus kennelijk niet met hun ouders vergeleken worden als het gaat om het fietsgedrag. Bij de fietsmanden ligt die grens iets minder duidelijk zichtbaar, maar is deze toch zeker aanwezig. Mode is dus ook afhankelijk van de jeugd en de relatie met hun ouders.
Wanneer fietskratten van toegevoegde waarde zijn
Als u besluit om een aantal fietskratten aan te schaffen moet u met een aantal zaken rekening houden. Het gebruik van fietsmanden is in dat geval immers niet meer mogelijk. Omdat de bagagedrager niet geschikt is voor twee verschillende systemen moet men kiezen tussen het een of het ander. De meeste consumenten zullen hun voorkeur laten vallen op fietsmanden, omdat daar veel in past. Als de consument die keuze maakt heeft hij of zij dus ook nagedacht over de manier van transport van de goederen. Schaffen mensen immers fietstassen aan, dan lijkt de nadruk te liggen op de keuze voor de mode. Het volume dat dan bereikt wordt is immers minder belangrijk dan het uiterlijk dat iemand aanmeet. Denk daar maar eens heel goed over na.