Op 5 december wordt door veel gezinnen nog pakjesavond gevierd of in ieder geval iets leuks gedaan zoals uiteten of een avondje naar de bioscoop. Ondanks dat velen niet meer geloven worden er toch nog kleinigheidjes gekocht. Uit onderzoek blijkt dat sinterklaasaankopen steeds vaker door consumenten via internet worden gedaan.

In de aanloop naar Sinterklaas, wat de weken voor het feest betekent, hebben webshops bijna de helft meer omzet kunnen binnenhalen door online aankopen. De cijfers werden bekend gemaakt naar aanleiding van een onderzoek door Blauw Research. Het onderzoek werd in opdracht van Thuiswinkel.org onder bijna 2000 webwinkels verricht.

De online winkeliers hebben tussen 1n november en 5 december een extra omzet van 225 miljoen euro kunnen noteren. Dat is 47 procent (45 miljoen euro) meer dan de normale weekomzet van andere weken in dit jaar. Vorig jaar namen de online verkopen van webwinkels ook toe, maar toen was het ‘slechts’ een stijging van 42 procent.

Volgens Wijnand Jongen, directeur bij Thuiswinkel.org, beginnen veel consumenten in november al met het doen van aankopen. Ook zijn de bedragen per bestelling hoger en kopen klanten soms wel bij 4, 5 of 6 webwinkels. Jongen merkt ook dat elektronische gadgets steeds populairder worden. Hierbij kun je denken aan tablets, smartphones en space scooters.

Speelgoed

Ook blijkt dat consumenten steeds vaker online speelgoed kopen. Uit onderzoek blijkt dat de meest verkochte artikelen onder meer de LEGO trein, Playmobile artikelen, games en de Furby zijn. Furby was jaren geleden al mateloos populair maar heeft sinds kort haar comeback gemaakt. Opnieuw blijkt het beestje dat onder andere kan praten en slapen zeer gewild is.