Wat werkt en wat werkt niet na de Pinguin update?

Het meest vervelende van de Google Pinguin update was niet het terugvallen in de posities van de zoekresultaten, maar dat het lijkt alsof er nog steeds geen oplossing voor gevonden is om dit te repareren. Daarnaast is er op zoekmachine optimalisatie forums wereldwijd veel paniek. Er zijn helaas zogenaamde zoekmachine optimalisatie specialisten die proberen nog meer paniek te zaaien of zelf een voordeel proberen te behalen uit deze paniek. Dit zijn de zogenaamde wereldverbeteraars, die het beste jongetje van de klas willen spelen in seo forums. Om al deze voorgaande redenen wordt er veel onzin en onwaarheden geschreven over de oplossingen m.b.t. de Google Pinguin update.

De waarheid is dat de Panda en Pinguin update (tijdelijk) zoekmachine optimalisatie hebben verlamd en dat geen enkele zoekmachine optimalisatie specialist in de wereld op dit moment zeker weet hoe het nu verder moet. Er is op dit moment even geen duidelijke bewezen strategie meer om vaste posities binnen de top tien te behalen.

Veel zoekmachine optimalisatie specialisten verkondigen dat alleen met kwaliteit teksten een top 10 positie te behalen is. Dit klopt zeker niet want in de top 10 kom ik regelmatig, op belangrijke commerciële zoekwoorden, pagina’s tegen met uitsluitend linken over één onderwerp, zoals bijvoorbeeld startpagina’s. Daarnaast kom ik webwinkels tegen in de top 10 met weinig tot geen tekst of niet goed leesbare teksten die uitsluitend zijn geschreven om hoger te verschijnen in de zoekresultaten.

Ik ben in de afgelopen maanden bezig geweest met het testen en analyseren van verschillende strategieën. Deze testen lijken wel op wat een laboratorium aan testen doet. Graag wil ik hieronder een aantal van mijn ervaringen met jullie delen.

AdWords

Ik wil vooraf nog even dit kwijt. De grootste bron van inkomsten van Google, komen uit AdWords. Google heeft er dus belang bij om af en toe flink de mixer in de zoekresultaten te zetten. Daarnaast heeft Google ook belang bij het zaaien van paniek. Matt Cutts zei letterlijk tijdens de SES in San Francisco op 15 augustus jl. dat je de volgende Pinguin update niet moet willen! Het is alsof Google tegen de commerciële websites zegt: “Ga maar een AdWords campagne voeren” en betaal ons voor iedere klik!

Overoptimalisatie

Daarnaast heeft Google in het verleden altijd aangegeven aan zoekmachine optimalisatie specialisten dat een website niet overgeoptimaliseerd kon zijn. Sterker nog, Google gaf aan ze blij was met deze optimalisatie, zodat het eenvoudiger was de websites te vinden. Kennelijk is Google hierover nu ineens van gedachte veranderd.

Verbeteren van de zoekresultaten met kwaliteit websites

Gezien de impact die de Panda en de Pinguin update heeft gehad op goede (kwaliteit) commerciële websites, spreek ik tegen, dat zoals Google aangeeft, zij de kwaliteit van de gevonden websites voor de bezoeker wil verbeteren. Het lijkt wel alsof Google, voordat er een halt wordt toegeroepen door overheden en er mega boetes volgen, nog even het internet flink wil uitknijpen om zo veel mogelijk geld binnen te halen. Google heeft een monopolie positie en probeert dit zo veel mogelijk op niet ethische manieren uit te buiten. Kijk alleen eens naar de eigen websites van Google. Denk een Google analytics, Google plus, Google shopping, Google books etc. Allemaal websites die zijn gemaakt om gebruikers op de websites van Google te laten komen en deze er zo lang mogelijk te houden.

Kijk maar eens goed naar de zoekresultaten. De Pinguin update (maar ook Panda) werd niet alleen gemaakt om slechte kwaliteit zoekresultaten te verbeteren en de zogenaamde spam websites uit de index te gooien. Deze updates zijn gemaakt om zoekmachine optimalisatie wreed een halt toe te roepen en om zo veel mogelijk paniek te zaaien in de hoop dat alle zoekmachine optimalisatiebedrijven er mee gaan stoppen. Het ironische hieraan is dat Google niet alleen spam websites heeft gestopt, maar dat deze updates tevens hoge kwaliteit websites en zelfs websites met merknamen uit de zoekresultaten heeft weggevaagd en tegelijkertijd black hat spam websites enorm heeft doen laten stijgen! Op die manier probeert Google de zoekresultaten te manipuleren zodat deze bedrijven genoodzaakt worden om (tijdelijk) AdWords te gaan gebruiken en Google moeten betalen.

Google is geen bedrijf dat rekening houdt met anderen, het is een onderneming die een monopolie positie heeft op dit moment en dit flink uitbuit. Voor Google is er geen goede zoekmachine optimalisatie want door zoekmachine optimalisatie verliest Google iedere dag omzet. Ieder bedrijf die goed gevonden wordt in het organische gedeelte van de zoekresultaten, is voor Google een bedrijf die geen gebruik van AdWords zal gaan maken. Goede zoekmachine optimalisatie bestaat dus ook niet! Dus alle verhalen over hoe Google de kwaliteit van de zoekresultaten wil verbeteren, zijn klinkklare onzin!

Doordat Google een monopolie positie heeft, denken veel mensen dat Google altijd doet wat goed is voor iedereen. De waarheid is dat Google een enorm bedrijf is die continue probeert te zorgen dat mensen inhoud, geplaatst door Google, lezen.

In het verleden hebben zoekmachine optimalisatie specialisten en website beheerders altijd samengewerkt met Google. Google heeft deze met de laatste updates een trap in de rug gegeven. De enige manier om te overleven is het spelletje mee te spelen. Ja, inderdaad Google dicteert ons inmiddels hoe een website gemaakt moet worden en in elkaar moet steken anders doet je website niet mee in de zoekresultaten. Je zou Google ook gewoon kunnen vergeten en je website vindbaar kunnen maken in bijvoorbeeld Bing. Het probleem hieraan is dat je vervolgens weinig tot geen bezoekers meer op je website zult krijgen.

Ik kijk uit naar de dag dat Google echt de beslissing neemt om voor kwaliteit binnen de zoekresultaten te gaan. Helaas is die dag niet vandaag.

Na mijn hart gelucht te hebben is het nu tijd om te kijken wat wel werkt om opnieuw hogere resultaten binnen de zoekresultaten te krijgen.

Website optimalisatie

Er zijn een aantal belangrijke factoren die je in gedachten moet houden als je bezig bent met on site website optimalisatie.

Maak je metadata minder voor de hand liggend

Als je bezig gaat met het opnieuw schrijven van de metadata titel en omschrijving, schrijf deze dan minder voor de hand liggend. Dit is het beste uit te leggen aan de hand van een voorbeeld. Als je zoekwoord “brood is slecht” is, schrijf dan niet in de titel “brood is slecht” maar “de echte redenen waarom brood slecht is”. Dit ziet er namelijk veel natuurlijker uit.

Het plaatsen van zoekwoorden in de teksten

De dichtheid van het zoekwoord mag niet meer dan één a twee procent zijn. Het is belangrijkste is om het zoekwoord in de eerste en de laatste zin van de tekst te plaatsen.

Zorg dat er media en sociale aspecten op je pagina aanwezig zijn

Het beste is om op de belangrijkste pagina’s, een afbeelding, een youtube video en een link naar sociale media te plaatsen.

Zorg dat iedere pagina een link naar elkaar heeft

Zorg dat de home pagina een link heeft naar pagina twee, dan pagina twee naar pagina drie en zo verder. Zorg dat de laatste pagina een link heeft naar de home pagina. Dit zorgt ervoor dat er een gesloten cirkel komt van linken binnen je website.

Link naar websites met dominantie over het relevante onderwerp

Link naar 2 dominante websites over hetzelfde onderwerp op je home pagina. Bijvoorbeeld, gaat je website over gezondheid, zorg dan dat je een link plaatst naar een website die over gezondheid gaat zoals bijvoorbeeld gezondheidsnet.nl. Dit geeft je website goede kwaliteit uitgaande linken.

De hoeveelheid woorden in de teksten binnen je website maken geen verschil

Het is niet nodig om vijf of meer teksten te schrijven van meer dan duizend woorden op iedere pagina binnen je website. Er zijn veel websites die een hoge positie hebben en op de eerste pagina staan die dit niet hebben.

Exacte zoekwoorden in het domein

Veel mensen denken dat domeinen met de zoekwoorden in de domeinnaam moeilijk zijn om te vinden. Als je een goed zoekwoordenonderzoek doet, zijn deze nog altijd goed te vinden.

Goed werkende teruglinks

Op dit moment zijn er veel strategieën die werken. Hieronder volgen een aantal tips.

Privé weblogs en artikel netwerken zijn nog altijd een goede linkbuilding strategie

Hoge pagerank (PR) artikel websites en weblogs zijn nog altijd een goede strategie in het linkbuilden. Als je een budget hebt, stel ik voor om 10 pagerank 3 tot 5 domeinen te kopen en om simpelweg je eigen artikel netwerk op te zetten. Uiteindelijk is dit veel goedkoper dan linken te kopen. Als je een kleiner budget hebt, zoek dan naar kleine artikel netwerken en plaats daar je artikelen.

Verschillende ip adressen

Zorg ervoor dat deze artikel of blog sites verschillende ip adressen hebben, door deze op verschillende servers te laten plaatsen. Dit zorgt ervoor dat Google deze websites niet als één netwerk ziet.

Unieke teksten

Zorg tevens voor unieke, niet gekopieerde inhoud.

Niet naar elkaar linken

Zorg er tevens voor dat deze artikel websites niet naar elkaar linken.

Niet teveel linken

Als een weblog meer dan vijftig linken heeft op de home pagina, ga dan verder met zoeken naar andere weblogs.

Dit is op dit moment de eenvoudigste manier om hogere posities te verkrijgen.

Buffer websites

Koop tien PageRank drie tot vijf domeinen en gebruik deze als zogenaamde buffer websites. Dit betekent dat je gaat linken naar deze websites om deze websites vervolgens te laten linken naar de websites die je hoger Google wilt hebben. Dit zorgt voor een veilige manier van linken. Als je het je niet kunt veroorloven om deze te kopen, maak dan vier a vijf WordPress artikel websites en gebruik deze als buffers. Het duurt wel even voordat je resultaat ziet, maar het werk erg goed.

Geavanceerde en doorlopende linkbuilding werkt nog steeds erg goed

Meestal wordt het automatsich verkrijgen van massa linken afgekeurd. Dit komt omdat velen dit op de verkeerde manier toepassen. Men weet niet hoe de sporen uit te wissen door gebruik te maken van proxy servers of teveel dezelfde linkteksten te gebruiken enz. Er worden ineens heel veel linken aangevraagd in plaats van dit doorlopend te doen. Doorlopend linkbuilden werkt nog steeds erg goed als je het op de juiste manier doet.

Zorg bij het linkbuilden voor de volgende variatie van de ankerteksten om het natuurlijk te laten lijken

  • 20% zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden.
  • 50% zoekwoorden die relevant zijn aan het onderwerp van je zoekwoorden.
  • 30% zoekwoorden die niets met het onderwerp te maken hebben. (Klik hier, meer info, domeinnaam etc.)

Sociale media gebruiken

Gebruik sociale media websites als een linkbuffer. Maak accounts aan en link naar deze websites:

  • Facebook
  • Linkedin
  • Twitter
  • Youtube
  • Google plus

Plaats vervolgens wat tekst (activiteiten) in binnen de aangemaakte accounts. Hierna kun je hoge kwaliteit linken in je profiel zetten. Dit werkt perfect!

Sociale media signalen

Sociale media signalen zoals likes en retweets verhogen niet je PageRank. Wat ze wel doen is de grote hoeveelheid linken naar je website rechtvaardigen doordat Google een groter vertrouwen krijgt in je website.

Conclusie

Met elke update die Google dit jaar heeft gedaan, en dat waren er wel een aantal, werden de zoekresultaten steeds slechter. Google brand haar gehele huis af om een paar termieten (nou ja, een miljarden euro industrie van termieten) te doden. Het advies van Google voor alle zoekmachine optimalisatie specialisten is: “Schrijf gewoon goede kwaliteit teksten”. Dat mensen denken dat je reputatie en backlinks gewoon vanzelf gaan komen, omdat je geweldige inhoud hebt is slechts een utopie van Matt Cutts. Geloof me, ik bestudeer al jaren zoekmachines en er zijn genoeg goede en professionele websites met veel goede inhoud. Kijk maar eens naar de top tien websites binnen de zoekresultaten op het internet, het is belachelijk maar ze hebben nauwelijks inhoud. Google moet de Panda en de Pinguïn terugdraaien en terug gaan naar de tijd van de “coole” factor van Google, waar ze mee groot is geworden.

Bedenk dat Google een groot bedrijf is. Ieder bedrijf heeft als doel winst te maken. Als je klanten een hoge positie hebben in de zoekresultaten en je website via de zoekresultaten bezoekers krijgt, kost dit Google omzet en dus geld omdat deze domeinen geen gebruik gaan maken van AdWords. Google beloont geen hoge kwaliteit websites maar streeft naar meer winst! Geloof niet alles wat je leest in seo forums. Er zijn veel zogenaamde zoekmachine optimalisatie specialisten die het braafste jongetje van de klas willen zijn en er zijn er ook die proberen gebruik te maken van de paniek door leugens te verspreiden!